Jom Santai Bersama Mr. Broken Heart

Santai Bersama Roha a.k.a Cinta Tiada AkhirNya

Setiap Waktu , Ada Dosanya Tersendiri


.Assalamualaikum.

Apa maksud solat ?

Maksud solat adalah ibadat kepada Allah yang dikerjakan dengan penyertaan anggotabadan , lidah dan hati menurut aturan khusus pada waktu-waktu yang ditetapkan . Lebih jelas apa yang dikatakan solat ialah  :

Beberapa ucapan dan perbuatan yang dimulai dengan takbiratulihram dan diakhiri dengan salam. Dengan perbuatan itu kita beribadat kepada Allah menurut syarat dan cara-cara yang ditentukan .

Menghadapkan hati dan jiwa kepada Allah disertai dengan niat dan rasa takut serta rendah diri kepadaNya , sambil mengakui keagungan , kesempurnaan dan kekuasaanNya  .

Menyatakan hajat dan keperluan kita kepada Allah yang kita sembah , dengan perkataan dan perbuatan yang dilakukan serentak . Berhadapan dengan Allah dengan penyertaan seluruh jiwa dalam keadaan khusyuk dan rasa ikhlas sambilberzikir , membesarkan Allah dan berdoa .

Mengapa Bersolat ?

Setiap orang mukmin wajib mengerjakan solat atau sembahyang kerana solat itu adalah perintah dari Allah supaya didirikan oleh setiap mukmin lelaki dan perempuan . Antara Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 110 :

Maksudnya :

"Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang dan tunaikanlah zakat dan apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu , tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah . Sesungguhnya Allah sentiasa melihat segala yang kamu kerjakan ."

Dosa Orang Yang Tidak Melakukan Solat :

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar .

Zohor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya .

Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan .

Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya .

Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya .

(“P/s :- Sekadar perkongsian semata2 untuk ke arah yang lebih baik … Harap dapat amik sedikit/sebanyak iktibar daripada entri kat atas . Dan , semoga kehidupan semua umat muslim kita pada masa akan datang lebih terjamin dan aman . Insyallah . Amin …”)


♥ Kerana Dirimu Begitu Berharga ♥

No comments: