Jom Santai Bersama Mr. Broken Heart

Santai Bersama Roha a.k.a Cinta Tiada AkhirNya

Bahayanya Cancer Payu Dara !!!



.Assalamualaikum.

Hai korang … mmm sebenarnya tak tahu nak sapa apa. Kehkehkeh. Sebenarnya fie tetiba je nak kongsi pasal artikel ni kat korang bertapa pentingnya menjaga kesihatan … yelah kan lebih baik mencegah daripada di cegah, erk … betul ke??? Hehehe. Tangan dok gatal search2 pasal kesihatan pas tu terjumpalah entry ni and …. Tetiba je teringat arwah My Aunty yang menghidap cancer “payu dara tahap 4” … masa tu tak dapat nak bayangkan penderitaan yang arwah alami … kesian and simpati menerjah dalam diri ni … yelah fie pun pernah menghidap “cancer” jadi tak pelik lah fie pun rasa bertapa peritnya “cancer” tu … tapi arwah seorang yang kuat sangat2 .. fie bangga tengok kesungguhan dia melawan penyakit tu … tapi selepas 4 bulan bertarung nyawa … akhirnya My Aunty pergi jua akhirnya … Al-Fatihah …

Apa-apa pun jom kita kongsikan entry kat bawah ni untuk renungan bersama … ecehceh … ^_^

********

Kanser payudara merupakan penyebab utama kematian kanser di kalangan wanita Malaysia.
Pengesanan di peringkat awal perlu dilakukan agar rawatan yang sewajarnya dan berkesan dapat diberikan.

Ia boleh dilakukan melalui kesedaran wanita itu sendiri dengan melakukan pemeriksaan sendiri payudara setiap bulan terutama di kalangan mereka yang berumur 20 tahun ke atas.
Wanita yang telah berumur 30 tahun ke atas patut menjalani pemeriksaan dengan doktor atau kakitangan perubatan berkelayakan.

Pemeriksaan yang berkala dapat mengesan kejadian kanser payu dara di peringkat awal dan memudahkan rawatan yang lebih berkesan.

Tanda-tanda awal kanser payudara

Wanita harus peka kepada perubahan yang berlaku pada payudara dan puting.
·         Perubahan rasa di payudara atau puting
·         Ketulan atau perubahan ketebalan di payudara atau bawah ketiak
·         Puting payudara yang terasa tegang dan sakit
·         Perubahan dilihat pada payudara atau puting
·         Perubahan saiz dan bentuk payudara
·         Puting payudara terperosok ke dalam
·         Permukaan kulit payudara, sekeliling puting, atau puting bersisik, merah atau bengkak. Permukaan kulit boleh kasar atau berliang seolah-olah seperti permukaan oren.

Walaupun kanser payudara di peringkat awal biasanya tidak menyebabkan kesakitan, wanita haruslah berjumpa dengan doktor atau kakitangan perubatan yang berkelayakan sekiranya berasa sakit pada bahagian payudara mereka atau tanda-tanda tersebut tidak hilang.
Kebanyakan simptom atau tanda-tanda ini bukan kanser.


Siapa berisiko tinggi?

Tiada siapa tahu punca yang jelas berlakunya kanser payudara. Bagaimanapun kajian menunjukkan beberapa faktor risiko boleh memungkinkan seseorang itu mengalami kanser payudara.

Umur: Kemungkinan untuk mendapat kanser payudara semakin tinggi bila wanita semakin berumur.

Penyakit ini jarang dialami oleh wanita sebelum menopaus.

·         Sejarah individu kanser payudara: Seorang wanita yang mengalami kanser payudara di sebelah payudara mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser payudara di sebelah satu lagi.

·         Sejarah keluarga: Seorang wanita berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara sekiranya ibu, saudara perempuan atau anak perempuannya mengalami kanser payudara.

·         Beberapa perubahan di payudara: Beberapa peratus wanita mempunyai sel di payudara yang tidak normal.


Contohnya Atypical hyperplasia atau Lobular carcinoma in situ merupakan sel-sel abnormal di payudara yang mempunyai risiko tinggi mendapat kanser payudara.
Perubahan genetik: Perubahan pada gen-gen tertentu (BRCA1, BRCA2 dan yang lain).
Wanita yang berada di kalangan keluarga yang mengalami kanser payudara boleh menjalani pemeriksaan genetik untuk mengetahui perubahan pada gen-gen tertentu.


Risiko lain

·         Kesuburan dan sejarah haid
·         Semakin berumur seseorang wanita semasa memperoleh anak pertama, semakin tinggi risiko untuk mendapat kanser payudara.
·         Wanita yang mengalami haid pada umur yang terlalu awal (sebelum 12 tahun), putus haid di usia lewat (selepas umur 55 tahun), atau tidak mempunyai anak juga mempunyai risiko untuk mendapat kanser payudara.
·         Mereka yang mengambil terapi hormon menopaus melebihi lima tahun berkemungkinan mendapat kanser payu dara.
·         Bangsa: Kanser payudara lebih kerap berlaku di kalangan mereka yang berkulit putih daripada bangsa Asia atau Afrika.
·         Obes setelah menopaus: Setelah menopaus, mereka yang obes (terlalu gemuk) berkemungkinan besar mendapat kanser payudara yang lebih tinggi.
·         Aktiviti fizikal: Wanita yang tidak aktif langsung sepanjang usianya mengalami risiko yang tinggi untuk memperolehi kanser payudara.
·         Alkohol: Beberapa kajian menunjukkan wanita yang meminum arak berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara.


Wanita yang mengalami tanda-tanda di atas perlulah mendapatkan pemeriksaan doktor sebelum menjalani pemeriksaan yang lebih lanjut. Biasanya ketulan yang lembut, licin, bulat dan boleh bergerak-gerak adalah tidak merbahaya atau benigna.
Ketulan yang tidak jelas bentuknya, melekat di dalam tisu payu dara selalunya berkemungkinan besar adalah kanser.


Oleh yang demikian adalah sedikit info mengenai tanda-tanda awal Kanser Payudara.Untuk Kaum wanita adalah dinasihatkan supaya dapat membuat pemeriksaan sendiri mauhupun di hospitak atau klinik yang bertauliah.Sediakan payung sebelum hujan kerana wanita adalah tonggak dunia.

(“jangan ambil mudah je tau korang … bahaya penyakit ‘cancer’ ni … sakit sangat-sangat …”)


♥ Kerana Dirimu Begitu Berharga ♥

2 comments:

CiK Bella said...

Bella banya persamaan dgn tanda awl cancer tu :(

Aku Budak Kampung said...

@: Cik Bella

urmm ...yeke... tabahkan hati eh. Bella pergila checkup ... kan Bella ada ckp kat fie... mencegah adalah lebih baik.kan.kan... be strong okeh.